Kolejové pohony, a.s.
IČ: 174 54 557
Lanové posunovací zařízení PZ 15 je určeno k posunu železničních vozů při jejich nakládce a vykládce na železničních vlečkách, na stáčištích kapalných produktů a na terminálech. Je schopno dle místních podmínek uvést do pohybu a ubrzdit soupravu vozů o celkové hmotnosti až 500 t oběma směry, viz fotogalerie.
Nabízíme 2 verze PZ 15: základní → pro 1 kolej a PZ 15 DUO → posun vozů probíhá vždy na jedné ze dvou souběžných kolejí. Přítomnost obsluhy v blízkosti vozů je nutná pouze pro zapnutí a odepnutí spřáhla tažného ramene kočky.
PZ 15 je tvořeno poháněcí stanicí, vratnou stanicí, kočkou s ramenem a čepem, taženou po pojezdové drážce vně kolejiště pomocí dopravního lana. Tažné rameno kočky lze připojit speciál. spřáhlem s čepem k bočnímu háku vagónu v soupravě. Součástí je el. rozvaděč s řídícím systémem a napínací agregát lana, více.
Rozjezd a brzdění soupravy jsou řízeny frekvenčním měničem.
Programovací automat v technologickém rozvaděči umožňuje logické vazby na stávající technologická zařízení vlečky (plnící hubice a ramena, kolejová váha atd.).
Celá technologie posunovacího zařízení PZ 15 může být navržena i realizována do prostředí s nebezpečím výbuchu.
Je tvořena svařovaným pojezdovým rámem, který je pomocí kotevních šroubů kotven na betonovém základě a v něm pojíždí hlavní pohon. V rámu pohonu je uložena poháněcí jednotka sestavená z 3-fázového vzduchem chlazeného elektromotoru a planetové převodovky, na jejíž výstupní přírubě je upevněn poháněcí lanový kotouč.
Na betonovém základě poháněcí stanice jsou uloženy kladky, navádějící poháněné lano k vratné stanici a k tažné kočce.
Napínání dopravního lana se uskutečňuje pomocí hydraulického agregátu.
Skládá se ze svařovaných rámů s uloženými lanovými kladkami, které jsou kotveny do betonového základu. Lanové kladky jsou chráněny krytem.
Vodicí pojezdová drážka jsou tvořeny ocelovým I profilem nebo dvěma U profily ve vzdálenosti cca 1400 mm od osy koleje (dle specifikace vagonů), v němž jezdí pojezdová kočka. Ta má rozsah ± 100 mm od osy vodící drážky pro uchycení bočního háku vagónu a před vyjetím z drážky ji chrání v koncových polohách zdvojené koncové snímače.
Kočku tvoří svařovaná ocelová konstrukce s tažným ramenem s posilovací pružinou pro snadnou manipulaci při zapínání a odepínání čepu.
PZ 15 může pracovat i v obloucích a výhybkách. Pojezdovou dráhu lze skrýt v dlažbě nakládací rampy či silničním přejezdu. Lano je ke kočce upnuto pomocí očnice a svorek.
Ocelové tažné lano nemazané je navrženo dle STN EN 12385-4 o průměru dle projektovaného zatížení. Pohybující se lano je podepíráno kluznými profily, jež snižují opotřebení lana otěrem a udržují jej v čistotě.
Posunovací zařízení se ovládá standardně prostřednictvím místní ovládací skříňky, která je umístěna na přehledném místě vedle kolejiště, nebo z ovládacího pultu v místnosti pro obsluhu.
Nezbytné je také dálkové ovládání pomocí radiové soupravy. Obsluha manipuluje s vagony z kteréhokoli místa na trati. Servisním ovládacím místem je samotná rozvaděčová skříň, jež slouží pouze pro potřeby údržby a opravy.
Technická specifikace PZ 15 | |
---|---|
Max. tažná síla* | 15-47 kN |
Výkon elektromotoru | 5.5, 7.5, 11 kW |
Max. rychlost jízdy vozíku* | 0,4 m/s naprázdno 0,2 m/s se zatížením |
Max. hmotnost posunované soupravy* | do 500 t |
Přípustný sklon kolejiště | max. 3‰ |
Kolejiště | možnost posunu v oblouku, podél výhybky a na upraveném přejezdu |
Ovládání |
|
*Dle místních podmínek a potřeb uživatele