Kontaktujte nás

Odpověď na vaše dotazy bude zaslána co nejdříve.

Děkujeme za Váš dotaz.
Lanová posunovací zařízení Lanové zařízení PZ 15

Lanové zařízení PZ 15

Lanové zařízení PZ 15

Lanové posunovací zařízení PZ 15 je určeno k posunu železničních vozů při jejich nakládce a vykládce na železničních vlečkách, na stáčištích kapalných produktů a na terminálech. Je schopno dle místních podmínek uvést do pohybu a ubrzdit soupravu vozů o celkové hmotnosti až 500 t oběma směry, viz fotogalerie.

Základní popis

Nabízíme 2 verze PZ 15: základní → pro 1 kolej a PZ 15 DUO → posun vozů probíhá vždy na jedné ze dvou souběžných kolejí. Přítomnost obsluhy v blízkosti vozů je nutná pouze pro zapnutí a odepnutí spřáhla tažného ramene kočky.

PZ 15 je tvořeno poháněcí stanicívratnou stanicíkočkou s ramenem a čepem, taženou po pojezdové drážce vně kolejiště pomocí dopravního lana. Tažné rameno kočky lze připojit speciál. spřáhlem s čepem k bočnímu háku vagónu v soupravě. Součástí je el. rozvaděč s řídícím systémem a napínací agregát lana, více.

Řídicí systém

Rozjezd a brzdění soupravy jsou řízeny frekvenčním měničem.

Programovací automat v technologickém rozvaděči umožňuje logické vazby na stávající technologická zařízení vlečky (plnící hubice a ramena, kolejová váha atd.).

Celá technologie posunovacího zařízení PZ 15 může být navržena i realizována do prostředí s nebezpečím výbuchu.

Prostředí s nebezpečím výbuchu

Proces posunu pomocí PZ 15

  • Posunovací lokomotiva přisune soupravu vozů do oblasti posunovacího zařízení.
  • Obsluha odpojí soupravu od lokomotivy a ta může plnit jiné úkoly.
  • Obsluha si pomocí dálkového radiové soupravy posune pojezdovou kočku pod boční hák jednoho z posunovaných vagonů. Uchopí tažné rameno za držák, zvedne jej, současně mikroposuvem kočky dojede přesně k háku a zapne a zajistí čep na háku.
  • Přesune jednotlivý vagon nebo více vagonů na určené místo.
  • Po naložení/vyložení vagonů dopraví obsluha vagony stejným postupem na místo, kde je převezme posunovací lokomotiva.

Popis zařízení

Je tvořena svařovaným pojezdovým rámem, který je pomocí kotevních šroubů kotven na betonovém základě a v něm pojíždí hlavní pohon. V rámu pohonu je uložena poháněcí jednotka sestavená z 3-fázového vzduchem chlazeného elektromotoru a planetové převodovky, na jejíž výstupní přírubě je upevněn poháněcí lanový kotouč.

Na betonovém základě poháněcí stanice jsou uloženy kladky, navádějící poháněné lano k vratné stanici a k tažné kočce.

Napínání dopravního lana se uskutečňuje pomocí hydraulického agregátu.

Skládá se ze svařovaných rámů s uloženými lanovými kladkami, které jsou kotveny do betonového základu. Lanové kladky jsou chráněny krytem.

Vodicí pojezdová drážka jsou tvořeny ocelovým I profilem nebo dvěma U profily ve vzdálenosti cca 1400 mm od osy koleje (dle specifikace vagonů), v němž jezdí pojezdová kočka. Ta má rozsah ± 100 mm od osy vodící drážky pro uchycení bočního háku vagónu a před vyjetím z drážky ji chrání v koncových polohách zdvojené koncové snímače.

Kočku tvoří svařovaná ocelová konstrukce s tažným ramenem s posilovací pružinou pro snadnou manipulaci při zapínání a odepínání čepu.

PZ 15 může pracovat i v obloucích a výhybkách. Pojezdovou dráhu lze skrýt v dlažbě nakládací rampy či silničním přejezdu. Lano je ke kočce upnuto pomocí očnice a svorek.

Ocelové tažné lano nemazané je navrženo dle STN EN 12385-4 o průměru dle projektovaného zatížení. Pohybující se lano je podepíráno kluznými profily, jež snižují opotřebení lana otěrem a udržují jej v čistotě.

Posunovací zařízení se ovládá standardně prostřednictvím místní ovládací skříňky, která je umístěna na přehledném místě vedle kolejiště, nebo z ovládacího pultu v místnosti pro obsluhu.

Nezbytné je také dálkové ovládání pomocí radiové soupravy. Obsluha manipuluje s vagony z kteréhokoli místa na trati. Servisním ovládacím místem je samotná rozvaděčová skříň, jež slouží pouze pro potřeby údržby a opravy.

Technická specifikace PZ 15
Max. tažná síla* 15-47 kN
Výkon elektromotoru 5.5, 7.5, 11 kW
Max. rychlost jízdy vozíku* 0,4 m/s naprázdno
0,2 m/s se zatížením
Max. hmotnost posunované soupravy* do 500 t
Přípustný sklon kolejiště max. 3‰
Kolejiště možnost posunu v oblouku, podél výhybky a na upraveném přejezdu
Ovládání
  • z místní skříňky
  • z ovládacího pultu
  • dálkovým ovladačem

*Dle místních podmínek a potřeb uživatele

PZ 15 - umístění v oblouku

PZ 15 - schéma

PZ 15 DUO

PZ 15 DUO- schéma

Posunovací zařízení
PZ 15

  1. Poháněcí stanice
  2. Převáděcí kladky
  3. Tažné lano
  4. Pojezdová dráha
  5. Pojezdová kočka
  6. Vratná stanice
  7. Rozvaděčová skříň
  8. Místní ovládací skříň
  9. Dálkové ovládání
Video

Dynamický manipulátor a lanové posunovací zařízení v akci