Kolejové pohony, a.s.
IČ: 01627465
Lanové posunovací zařízení LTV-PV je určeno k posunu železničních vozů při jejich nakládce a vykládce na železničních vlečkách, na stáčištích kapalných produktů, před výklopníky a na terminálech. Je schopno dle místních podmínek uvést do pohybu a ubrzdit soupravu vozů o celkové hmotnosti až 1600 t, viz fotogalerie.
Lanové posunovací zařízení LTV-PV je tvořeno - poháněcí stanicí, vratnou stanicí a posunovacím vozíkem, který je tažen po vlastní úzkorozchodné dráze pomocí dopravního lana, více.
Předpětí v tažném laně není konstantní, ale mění se v závislosti na požadované funkci posunovacího vozíku. Součástí je el. rozvaděč s řídícím systémem a napínací agregát lana. Vozík s rameny skrytými v nepracovní poloze podjíždí pod stojícími vozy a při přechodu do polohy pracovní vysune ramena s tlačnými rolkami pro uchopení dvojkolí vagonu. Po jeho zachycení může zařízení posunovat soupravu v obou směrech.
Rozjezd a brzdění soupravy jsou řízeny frekvenčním měničem.
Programovací automat v technologickém rozvaděči umožňuje logické vazby na stávající technologická zařízení vlečky (plnící hubice a ramena, kolejová váha atd.).
Celá technologie posunovacího zařízení LTV-PV může být navržena i realizována do prostředí s nebezpečím výbuchu.
Je tvořena svařovaným pojezdovým rámem, který je pomocí kotevních šroubů kotven na betonovém základě a v něm pojíždí hlavní pohon. V rámu pohonu je uložena poháněcí jednotka sestavená z 3-fázového vzduchem chlazeného elektromotoru a planetové převodovky, na jejíž výstupní přírubě je upevněn poháněcí lanový kotouč.
Na betonovém základě poháněcí stanice jsou uloženy kladky, navádějící lano k vratné stanici a posunovacímu vozíku.
Napínání dopravního lana se uskutečňuje pomocí hydraulického agregátu nebo pomocí elektrického aktuátoru.
Skládá se ze svařovaných rámů s uloženými lanovými kladkami a úchytu - očnice (v případě „třílanového systému“ je lano pevně ukotveno do betonového základu vratné stanice). Lanové kladky jsou chráněny krytem.
Pro pojezd posunovacího vozíku pod vagony slouží vlastní pojezdová dráha uvnitř kolejiště. Její kolejnice jsou uchyceny v pracovním prostoru dráhy přímo ke dřevěným pražcům, anebo k tzv. falešným ocelovým pražcům umístěných na betonových. Pojezdová dráha má na jedné straně snížený úsek a vytváří tzv. parkovací polohu vozíku.
V této parkovací pozici může nad posunovacím vozíkem projíždět také lokomotiva.
Ocelové tažné lano nemazané je navrženo dle STN EN 12385-4 o průměru dle projektovaného zatížení. V kolejišti je pohyblivá větev lana podepírána kluznými prvky, jež snižují opotřebení lana otěrem a udržují jej v čistotě.
Posunovací zařízení se ovládá standardně prostřednictvím místní ovládací skříňky, která je umístěna na přehledném místě vedle kolejiště, nebo z ovládacího pultu v místnosti pro obsluhu.
Další možností je dálkové ovládání pomocí radiové soupravy. Obsluha manipuluje s vagony z kteréhokoli místa na trati. Servisním ovládacím místem je samotná rozvaděčová skříň, jež slouží pouze pro potřeby údržby a opravy.
Předpětí v dopravním laně není konstantní, mění se dle požadované funkce posunovacího vozíku. K zachycení kol vagonu vozík vysune tlačné kladky, ty se po zachycení dvojkolí železničního vozu odvalují po jeho nákolcích. Po skončení požadované manipulace s vozovou soupravou dojde na povel obsluhy ke snížení předpětí dopravního lana a k zasunutí tlačných kladek.
Lanové zařízení je pak schopno podjíždět pod soupravou vozů.
Technická specifikace LTV-PV | |
---|---|
Max. tažná síla* | 4-120 kN |
Výkon elektromotoru | 7.5, 11, 15, 22, 30 kW |
Max. rychlost jízdy vozíku* | 0,9 m/s naprázdno 0,3 m/s se zatížením |
Max. hmotnost posunované soupravy* | do 1600 t |
Přípustný sklon kolejiště | max. 5‰ |
Kolejiště | možnost posunu v oblouku a na upraveném přejezdu |
Ovládání |
|
*Dle místních podmínek a potřeb uživatele