Kontaktujte nás

Odpověď na vaše dotazy bude zaslána co nejdříve.

Děkujeme za Váš dotaz.
Lanová posunovací zařízení Lanové zařízení LTV-PV

Lanové zařízení LTV-PV

Lanové zařízení LTV-PV

Lanové posunovací zařízení LTV-PV je určeno k posunu železničních vozů při jejich nakládce a vykládce na železničních vlečkách, na stáčištích kapalných produktů, před výklopníky a na terminálech. Je schopno dle místních podmínek uvést do pohybu a ubrzdit soupravu vozů o celkové hmotnosti až 1600 t, viz fotogalerie.

Základní popis

Lanové posunovací zařízení LTV-PV je tvořeno - poháněcí stanicí, vratnou stanicí a posunovacím vozíkem, který je tažen po vlastní úzkorozchodné dráze pomocí dopravního lana, více.

Předpětí v tažném laně není konstantní, ale mění se v závislosti na požadované funkci posunovacího vozíku. Součástí je el. rozvaděč s řídícím systémem a napínací agregát lana. Vozík s rameny skrytými v nepracovní poloze podjíždí pod stojícími vozy a při přechodu do polohy pracovní vysune ramena s tlačnými rolkami pro uchopení dvojkolí vagonu. Po jeho zachycení může zařízení posunovat soupravu v obou směrech.

Řídicí systém

Rozjezd a brzdění soupravy jsou řízeny frekvenčním měničem.

Programovací automat v technologickém rozvaděči umožňuje logické vazby na stávající technologická zařízení vlečky (plnící hubice a ramena, kolejová váha atd.).

Celá technologie posunovacího zařízení LTV-PV může být navržena i realizována do prostředí s nebezpečím výbuchu.

Prostředí s nebezpečím výbuchu

Proces posunu pomocí LTV-PV

  • Posunovací lokomotiva přisune soupravu vozů do oblasti posunovacího zařízení.
  • Obsluha odpojí soupravu od lokomotivy a ta může plnit jiné úkoly.
  • Obsluha pomocí místní ovládací skříňky nebo dálkového ovládání posune posunovací vozík pod vagon a vysune ramena vozíku. Najetím na kola uchopí dvojkolí vozu z obou stran.
  • Posunovací vozík přesune jednotlivý vagon nebo celou soupravu na určené místo.
  • Po dokončení nakládky či vykládky dopraví obsluha vagony stejným postupem na místo, kde je převezme posunovací lokomotiva.

Popis zařízení

Je tvořena svařovaným pojezdovým rámem, který je pomocí kotevních šroubů kotven na betonovém základě a v něm pojíždí hlavní pohon. V rámu pohonu je uložena poháněcí jednotka sestavená z 3-fázového vzduchem chlazeného elektromotoru a planetové převodovky, na jejíž výstupní přírubě je upevněn poháněcí lanový kotouč.

Na betonovém základě poháněcí stanice jsou uloženy kladky, navádějící lano k vratné stanici a posunovacímu vozíku.

Napínání dopravního lana se uskutečňuje pomocí hydraulického agregátu nebo pomocí elektrického aktuátoru.

Skládá se ze svařovaných rámů s uloženými lanovými kladkami a úchytu - očnice (v případě „třílanového systému“ je lano pevně ukotveno do betonového základu vratné stanice). Lanové kladky jsou chráněny krytem.

Pro pojezd posunovacího vozíku pod vagony slouží vlastní pojezdová dráha uvnitř kolejiště. Její kolejnice jsou uchyceny v pracovním prostoru dráhy přímo ke dřevěným pražcům, anebo k tzv. falešným ocelovým pražcům umístěných na betonových. Pojezdová dráha má na jedné straně snížený úsek a vytváří tzv. parkovací polohu vozíku.

V této parkovací pozici může nad posunovacím vozíkem projíždět také lokomotiva.

Ocelové tažné lano nemazané je navrženo dle STN EN 12385-4 o průměru dle projektovaného zatížení. V kolejišti je pohyblivá větev lana podepírána kluznými prvky, jež snižují opotřebení lana otěrem a udržují jej v čistotě.

Posunovací zařízení se ovládá standardně prostřednictvím místní ovládací skříňky, která je umístěna na přehledném místě vedle kolejiště, nebo z ovládacího pultu v místnosti pro obsluhu.

Další možností je dálkové ovládání pomocí radiové soupravy. Obsluha manipuluje s vagony z kteréhokoli místa na trati. Servisním ovládacím místem je samotná rozvaděčová skříň, jež slouží pouze pro potřeby údržby a opravy.

Předpětí v dopravním laně není konstantní, mění se dle požadované funkce posunovacího vozíku. K zachycení kol vagonu vozík vysune tlačné kladky, ty se po zachycení dvojkolí železničního vozu odvalují po jeho nákolcích. Po skončení požadované manipulace s vozovou soupravou dojde na povel obsluhy ke snížení předpětí dopravního lana a k zasunutí tlačných kladek.

Lanové zařízení je pak schopno podjíždět pod soupravou vozů.

Technická specifikace LTV-PV
Max. tažná síla* 4-120 kN
Výkon elektromotoru 7.5, 11, 15, 22, 30 kW
Max. rychlost jízdy vozíku* 0,9 m/s naprázdno
0,3 m/s se zatížením
Max. hmotnost posunované soupravy* do 1600 t
Přípustný sklon kolejiště max. 5‰
Kolejiště možnost posunu v oblouku a na upraveném přejezdu
Ovládání
  • z místní skříňky
  • z ovládacího pultu
  • dálkovým ovladačem

*Dle místních podmínek a potřeb uživatele

Vozík bez kladek + poháněcí stanice kolmo ke kolejišti

LTV-PV - schéma

Vozík s kladkami + poháněcí stanice v kolejišti

LTV-PV - schéma

Vozík s kladkami + poháněcí stanice rovnoběžně s kolejištěm

LTV-PV - schéma

Posunovací vozík
LTV-PV

  1. Poháněcí stanice
  2. Převáděcí kladky
  3. Tažné lano
  4. Vnitřní pojezdová dráha
  5. Posunovací vozík
  6. Vratná stanice
  7. Rozvaděčová skříň
  8. Místní ovládací skříň
  9. Obsluha s dálkovým ovládáním
  10. Světelná a zvuková signalizace
  11. Trpasličí semafor (opce)
Video

Dynamický manipulátor a lanové posunovací zařízení v akci