Hnací kolejová vozidla
- Hnací kolejová vozidla 2-osá - řada 211
- Hnací kolejová vozidla 3-osá - A 314
- Hnací kolejová vozidla 4-osá - A 415
Speciální hnací kolejová vozidla pro lehký posun a manipulaci se železničními vozy určená pro zajištění technologické obsluhy výroby v místě nakládky a vykládky.Lanová posunovací zařízení
- Lanové posunovací zařízení LTV-PV
- Lanové posunovací zařízení LTV-NV
- Lanové posunovací zařízení PZ 15
Lanová posunovací zařízení jsou určena k posunu železničních vozů na nakládce a vykládce železničních vleček i na stáčištích kapalných produktů. Jsou schopna dle místních podmínek uvést do pohybu a ubrzdit soupravu vozů o celkové hmotnosti až 1200 t, zařízení PZ 15 - až 480 t.Speciální zařízení
- Dynamický manipulátor HW1E
- Elektromechanická vozová zarážka EMVZ-02
- Kolejový aretační mechanismus KAM-60-8
Dynamický manipulátor HW1E byl vyvinut pro rotační výklopníky vagonů k zachycení a zastavení vjíždějících naplněných vagonů, pro jejich ustavení a vyklopení k následnému vysunutí.
Elektromechanická vozová zarážka EMVZ-02 zabezpečuje kolej, je ovládána dálkově, eliminuje obsluhu v místě.
Mechanický aretační systém KAM-60-8 je určen pro aretaci a držení nepohybujících se vagonů na tratích se sklonem v průběhu operace jednotlivými vagony.
Hnací vozidlo 3-osé - A 314
Akumulátorová lokomotiva A 314 (710 201-5) je třínápravové hnací kolejové vozidlo určené pro lehkou a středně těžkou službu na železničních vlečkách průmyslových podniků, logistických terminálů, pro sestavování vlaků na manipulačních kolejištích železničních operátorů.
Základní popis
Vozidlo vzniklo na základě rozsáhlé přestavby a modernizace dieselhydraulické lokomotivy řady 710 (původní označení T334) z produkce ČKD Lokomotivka n.p. Praha, kdy z původního stroje je zachován pouze vlastní rám a pojezd. Veškeré ostatní části tahače jsou řešeny jako novostavba. Vozidlo je opatřeno narážecím a spřahovacím ústrojím (lze doplnit také o pneumaticky ovládané automatické spřáhlo - není nutná přítomnost posunovače při spojení lokomotivy s vagónem nebo se soupravou vozů). U dálkového ovládání není pak vyžadována při provozu neustálá přítomnost obsluhy v kabině.

Konstrukce
Vozidlo je tvořeno základním rámem, na kterém jsou umístěny dva představky na každé straně (bateriové prostory a výkonová elektronika pneumatickou řídící jednotkou) a věžová kabina pro obsluhu. Na šikmých schůdcích vznikl bezpečný prostor pro posunovače, jehož chrání mohutný čelník vozidla. Vozidlo je vybaveno předepsaným osvětlením a 2 zábleskovými majáky na střeše kabiny, které jsou aktivovány v případě navolení dálkového způsobu ovládání.
Kabina je vybavena velkými okny, výsuvnými bočními okénky, stěrači čelních skel v obou směrech jízdy. Ovládací pulty jsou pak umístěny úhlopříčně v obou směrech jízdy s ergonomickými polohovatelnými sedačkami. Kabinu tvoří ocelový rám a plášť z ocelových plechů, je odhlučněna, zateplena a vytápěna. Vstup do kabiny z obou stran z ochozů.
Hlavní provozní brzdou akumulátorové lokomotivy je elektrodynamická brzda (EDB), která vychází ze samotného principu asynchronního elektromotoru, kdy tento při převaze momentu od zátěže přechází do generátorického chodu a to nezávisle na vůli obsluhy. Proud generovaný trakčním elektromotorem přichází do střídače – usměrňovače a následně zpět do akumulátoru, kdy dochází k jevu tzv. rekuperace.
Technický popis
Jedná se o elektromechanický přenos výkonu, kdy zdrojem el. proudu je olověný trakční akumulátor o jmenovitém napětí 720 V a kapacitě 640 Ah, který je nabíjen pomocí nabíječe pracujícího na vysokofrekvenčním nabíjecím principu. Během nabíjení je vyloučen pojezd vozidla. Palubní síť napájí akumulátor o napětí 24 V, který je měničem proudu neustále dobíjen z trakčního akumulátoru. Pro připojení nabíječe k síti 3×400 V je určen elektrický kabel vidlicí 125 A.
El. proud z trakčního akumulátoru je veden do vektorově řízeného střídače a odtud dále do cize chlazeného trakčního asynchronního elektromotoru s kotvou na krátko. Kroutící moment elektromotoru je přes spojku přenášen do trakční redukční převodové skříně a pomocí kardanových hřídelů na skříně na nápravě.
Systém přenosu výkonu řídí mikroprocesorová jednotka, která získává zpětnou informaci od enkoderu (optoelektronického snímače otáček) vestavěného na výstupní hřídeli trakčního elektromotoru. Při požadavku obsluhy na pracovní výkon dojde k rozjezdu vozidla po rampě střídače na zvolenou rychlost. Tuto rychlost pak řídící jednotka udržuje nezávisle na sklonu trati a charakteru kroutícího momentu od zátěže.
Díky plně vektorovému řízení trakčního střídače je možno dosáhnout vysokého záběrového momentu elektromotoru již při velmi nízkých otáčkách. Další výhodou trakčního střídače je po nastavitelné rampě stoupající výstupní frekvence, která nedovolí nekontrolovatelné otáčky elektromotoru a tím i prokluz hnacích dvojkolí v nepříznivých adhezních podmínkách. Volba směru a rychlosti vozidla se děje ze dvou stanovišť obsluhy pomoci pákového kontroléru.
Výhody
- ekologie provozu
- velmi výrazné snížení provozních nákladů
- nízká hlučnost
- snadná obsluha
- příznivá pořizovací cena
Hnací ústrojí

stáhnout typový list »
vyplnit dotazník pro konkrétní specifikaci zařízení »
Kolejová vozidla
Dotazník | Typový list | Fotogalerie |
Základní technické údaje A 314 | |
---|---|
Uspořádání dvojkolí | C |
Rozchod | 1 435 mm |
Max. šířka | 2 950 mm |
Max. výška | 4 320 mm |
Délka přes nárazníky | 9 400 mm |
Vzdálenost os | 2 000/2 200 mm |
Průměr dvojkolí | 1 000 mm |
Nejmenší poloměr projížděného oblouku | 80 m |
Celková hmotnost | 48 t |
Hmotnost na nápravu | 16 t |
Špičkový výkon | 175 kW |
Přenos výkonu | elektromechanický |
Max. provozní rychlost | 20 km/hod |
Max. tažná síla | 158 kN |
Trvalá tažná síla | 70 kN |
Max. zátěž na přímé koleji | 2 000 t |
Rozsah využití tažné síly | 0 - 7,6 km/hod |