Hnací kolejová vozidla
- Hnací kolejová vozidla 2-osá - řada 211
- Hnací kolejová vozidla 3-osá - A 314
- Hnací kolejová vozidla 4-osá - A 415
Speciální hnací kolejová vozidla pro lehký posun a manipulaci se železničními vozy určená pro zajištění technologické obsluhy výroby v místě nakládky a vykládky.Lanová posunovací zařízení
- Lanové posunovací zařízení LTV-PV
- Lanové posunovací zařízení LTV-NV
- Lanové posunovací zařízení PZ 15
Lanová posunovací zařízení jsou určena k posunu železničních vozů na nakládce a vykládce železničních vleček i na stáčištích kapalných produktů. Jsou schopna dle místních podmínek uvést do pohybu a ubrzdit soupravu vozů o celkové hmotnosti až 1200 t, zařízení PZ 15 - až 480 t.Speciální zařízení
- Dynamický manipulátor HW1E
- Elektromechanická vozová zarážka EMVZ-02
- Kolejový aretační mechanismus KAM-60-8
Dynamický manipulátor HW1E byl vyvinut pro rotační výklopníky vagonů k zachycení a zastavení vjíždějících naplněných vagonů, pro jejich ustavení a vyklopení k následnému vysunutí.
Elektromechanická vozová zarážka EMVZ-02 zabezpečuje kolej, je ovládána dálkově, eliminuje obsluhu v místě.
Mechanický aretační systém KAM-60-8 je určen pro aretaci a držení nepohybujících se vagonů na tratích se sklonem v průběhu operace s jednotlivými vagony.
Hnací vozidlo 2-osé - A 211, D 211
Kolejové tahače řady 211 jsou hnací kolejová vozidla určena pro lehký a středně těžký posun a manipulaci s železničními vozy na vnitropodnikových vlečkách, terminálech a v přístavech v místě nakládky a vykládky. Tahače pracují s minimálními nároky na energii, provozní hmoty a obsluhující personál.
Základní popis
Legislativně splňují podmínky pro provoz na kolejích v součinnosti s jinými drážními vozidly, nejsou však lokomotivou pro nižší nároky na obsluhu (pouze osoba proškolená s kvalifikací "vedoucí posunu"). Tahače ř. 211 jsou poháněny trakčním elektromotorem. Zdrojem el. proudu pro trakční střídač je velkokapacitní trakční akumulátor - verze A, nebo diesel-elektrické soustrojí vyrábějící střídavý proud - verze D. Standardně se vyrábí bez kabiny s dálkovým ovládáním, lze i verze s kabinou pro obsluhu.
Pojezd vozidla
Pojezd je řešen jako kompletní rekonstrukce lokomotivy řady T 211, z které je použit hlavní rám s táhlovým a narážecím ústrojím, nápravové převodovky, dvojkolí, mechanické části brzdy. Ostatní části jsou řešeny jako novostavba.
Technický popis
Rám je upraven pro zástavbu nových prvků. Vozidlo má dvě hnací dvojkolí o průměru obručí 1000 m.
Na každé nápravě je na dvouřadých naklápěcích válečkových ložiskách uložena skříň pohonu náprav. Pohon náprav je proveden přímo kardanovými hřídeli z trakční sestupné převodovky.
Skříň pohonu nápravy se skládá z převodu čelních a kuželových ozubených kol. Kuželové soukolí je opatřeno spirálním ozubením, čelní soukolí má zuby přímé. Obě skříně jsou stejného provedení. Klopné momenty skříně pohonu náprav jsou zachyceny vzpěrnými tyčemi k výztuhám rámu.
Hnací ústrojí

Verze A 211 (Aku)
Zdrojem el. energie je trakční akumulátor dodávající stejnosměr. proud, který je přiveden přes odpojovače, pojistky, jističe na meziobvod trakčního střídače. Střídač s plným vektorovým řízením řídí otáčky a kroutící moment trakčního elektromotoru. Systém přenosu výkonu řídí mikroprocesorová jednotka, která získává zpětnou informaci od enkoderu. Při požadavku obsluhy na pracovní výkon, dojde k rozjezdu vozidla po rampě střídače na zvolenou rychlost. Rychlost pak řídící jednotka udržuje nezávisle na sklonu trati, charakteru kroutícího momentu od zátěže. Převažuje-li kladný kroutící moment od zátěže, přechází trakční motor do generátorické oblasti a vyrobeným proudem dobíjí pomocí střídače trakční akumulátor. Popsaný jev je nazýván rekuperací elektrické energie.
Akumulátory
Jako zdroj el. proudu pro trakční střídač slouží olověný akumulátor o nominálním napětí 572 V a kapacitě 330 Ah. Akumulátor je uzpůsobený pro trakční účely a jeho 4 bloky jsou bezpečné i v případě nárazu jiného vozidla o rychlosti v=20 km/hod do stojícího tahače. Deformační výpočet nosičů akumulátoru byl proveden v certifikovaném systému ANSYS. Za účelem promíchávání elektrolytu při nabíjení je spolu s nabíječem instalován provzdušňovací systém → výrazně se snižuje množství tepla při nabíjení a zkracuje nabíjecí čas. Před hlubokým vybitím je akumulátor jištěn elektronickým zařízením, které na základě poklesu napětí pod zatížením vyhodnocuje zůstatek energie v akumulátoru.
Verze D 211 (Diesel)
Zdrojem výkonu je diesel-elektrické soustrojí vyrábějící střídavý proud. Střídavý proud je přiveden na usměrňovač napájející meziobvod trakčního střídače.
Hnací agregát je umístěný v přední kapotě a je tvořen vznětovým motorem spojeným pružnou spojkou se synchronním generátorem.
Trakční elektromotor
Vlastní pohon tvoří asynchronní elektromotor s kotvou nakrátko o výkonu, který je vybaven cizím chlazením. Ventilátor cizího chlazení je řízen měničem a pracuje na základě teplotních údajů získaných z polovodičových čidel KTY umístěných ve statorovém vinutí trakčního elektromotoru.
Generátor a dieselový motor
Jako zdroj elektrického proudu pro trakční střídač slouží synchronní generátor kolejového tahače, který je poháněn dieselovým motorem. Soustrojí se spouští na základě povelu obsluhy.
Dieselelektrická jednotka je uzpůsobena pro potřeby zimního startu a její požadavky na údržbu jsou minimalizovány. V případě, že kolejové vozidlo neobdrží od obsluhy povel po dobu cca 10 min, dieselový pohon se samočinně vypne.
stáhnout typový list »
vyplnit dotazník pro konkrétní specifikaci zařízení »
Kolejová vozidla
Dotazník | Typový list | Fotogalerie |
Základní technické údaje řada 211 | |
---|---|
Uspořádání dvojkolí | B |
Obrys (statický) | ČSN 28 0312 |
Max. šířka × výška | 2 600 × 2 800 mm |
Délka přes čelníky | 6 000 mm |
Rozvor | 2 800 mm |
Nejmenší poloměr projížděného oblouku | 60 m |
Hmotnost | 28 t |
Hmotnost na nápravu | 14 t |
Max. výkon trakčního elektromotoru | 77 kW |
Trvalý výkon trakčního elektromotoru | 37 kW |
Přenos výkonu | elektromech. střídavý |
Max. provozní rychlost | 3 km/hod |
Max. rychlost bez zátěže | 8,6 km/hod |
Max. rychlost při přepravě ve vlaku | 40 km/hod |
Max. tažná síla | 77 kN |
Trvalá tažná síla | 26,7 kN |
Max. zátěž na přímé koleji | 1 000 tun |