- Hnací kolejová vozidla
- Hnací kolejová vozidla 2-osá - řada 211
- Hnací kolejová vozidla 3-osá - A 314
- Hnací kolejová vozidla 4-osá - A 415
Speciální hnací kolejová vozidla pro lehký posun a manipulaci se železničními vozy určená pro zajištění technologické obsluhy výroby v místě nakládky a vykládky. - Lanová posunovací zařízení
- Lanové posunovací zařízení LTV-PV
- Lanové posunovací zařízení LTV-NV
- Lanové posunovací zařízení PZ 15
Lanová posunovací zařízení jsou určena k posunu železničních vozů na nakládce a vykládce železničních vleček i na stáčištích kapalných produktů. Jsou schopna dle místních podmínek uvést do pohybu a ubrzdit soupravu vozů o celkové hmotnosti až 1200 t, zařízení PZ 15 - až 480 t. - Speciální zařízení
- Dynamický manipulátor HW1E
- Elektromechanická vozová zarážka EMVZ-02
- Kolejový aretační mechanismus KAM-60-8
Dynamický manipulátor HW1E byl vyvinut pro rotační výklopníky vagonů k zachycení a zastavení vjíždějících naplněných vagonů, pro jejich ustavení a vyklopení k následnému vysunutí.
Elektromechanická vozová zarážka EMVZ-02 zabezpečuje kolej, je ovládána dálkově, eliminuje obsluhu v místě.
Mechanický aretační systém KAM-60-8 je určen pro aretaci a držení nepohybujících se vagonů na tratích se sklonem v průběhu operace s jednotlivými vagony.
Hnací kolejová vozidla
Hnací kolejové tahače a posunovací lokomotivy - 2-osé - řada 211, 3-osé - A 314, 4-osé - A 415 jsou určeny k posunu a manipulaci s vagony na vlečkách průmyslových podniků.
Konstrukce
Pro zrychlení a zlevnění schvalovacího procesu nových typů i projektové fáze jsou jako základ využívány podvozky již osvědčených lokomotiv. Rám podvozku s dvojkolím, nárazníky a spřáhly, brzdnou soustavou a sestupnými převodovkami prochází kompletní repasí a úpravou pro nové využití. Vše ostatní, tj. motor s převodovkou, akumulátory, vzduchová soustava, elektro výbava, kabina s ovládacími pulty, řídicí systém, kapoty s osvětlením a dalšími prvky jsou nové.
Pohon
2 druhy pohonu: elektrický z trakčních akumulátorů a diesel-elektrický, k pohonu slouží vždy asynchronní elektromotor. U trakčních akumulátorů se při brždění soupravy využívá rekuperace energie.
Obsluha
Hnací kolejová vozidla se vyrábějí ve verzích bez kabiny nebo s kabinou pro obsluhu.
Kolejové tahače bez kabiny jsou vždy ovládány pomocí dálkové radiové soupravy, kdy obsluha stojí na přehledném místě v kolejišti nebo na ochozu vozidla. Pro její obsluhu není potřeba strojvedoucího, ale pouze proškolené osoby s oprávněním posunovače. Jejich provoz je omezen na uzavřený podnikový vlečkový okruh.
Posunovací lokomotivy mají kabinu pro obsluhu s ovládacími pulty v obou směrech, k řízení je vyžadováno oprávnění strojvedoucího (na vyžádání lze dodat také dálkové ovládání pro řízení bez přítomnosti obsluhy v kabině).
Kolejová vozidla | A 211, D 211 | A 314 | A 415 |
---|---|---|---|
Typ zařízení | mobilní kolejové 2-osé | mobilní kolejové 3-osé | mobilní kolejové 4-osé |
Uspořádání dvojkolí | B | C | D |
Napájení |
|
| - akumulátorové |
Trvalý výkon | 37 kW | 175 kW | 300 kW |
Trvalá tažná síla | 26,7 kN | 70 kN | 120 kN |
Hmotnost vozidla | 24 t | 48 t | 60 t |
Zatížení na přímé trati | max. do 1000 t | max. do 2000 t | max. do 2000 t |
Provozní rychlost | max. 8,6 km/h | max. 20 km/h | max. 30 km/h |
Ovládání | dálkové ovládání |
|
|
Další možnosti | provoz na uzavřené vlečce bez omezení | provoz na vlečce i na veřejných drahách | provoz na vlečce i na veřejných drahách |
Obsluha | 1 osoba | 1 osoba | 1 osoba |
Požadovaná kvalifikace | vedoucí posunu | strojvedoucí | strojvedoucí |
Srovnání nákladů dieselové / akumulátorové lokomotivy
Měsíční provozní náklady na diesel-el. lokomotivu ř. T458 | |||
---|---|---|---|
Položka | množství | sazba | celkem |
Nafta v litrech | 3200 | 29 Kč/l | 92 800 Kč |
Motorový olej v litrech | 50 | 52 Kč/l | 2 600 Kč |
Převodový olej v litrech | 5* | 45 Kč/l | 225 Kč |
Brzdové zdrže v ks | 3** | 362 Kč/ks | 1 086 Kč |
Celkem měsíčně | 96 711 Kč | ||
Roční náklady za rok 2008 | 1 160 532 Kč |
*Převodový olej se mění co 2 roky. **Brzdové zdrže se mění co 3 roky, min. používání, hl. brzdou EDB.
Měsíční provozní náklady na akumulátorovou lokomotivu A 314 | |||
---|---|---|---|
Položka | množství | sazba | celkem |
Elektrická energie v kW | 6070* | 1,28 Kč/kW | 7 770 Kč |
Nafta v litrech | 15** | 29 Kč/l | 435 Kč |
Destilovaná voda v litrech | 100 | 9 Kč/l | 900 Kč |
Celkem měsíčně | 9 105 Kč | ||
Roční náklady za rok 2008 | 109 255 Kč |
Kolejová vozidla
Výhody
- velmi úsporný provoz akumulátorových vozidel
- nízké náklady na údržbu
- příznivé pořizovací náklady
- úspora kvalifikovaných pracovních sil u kolejových tahačů
- možnost dálkového ovládání z kolejiště nebo centrálního velína
- variabilita a skladba výbavy i výkonu na přání zákazníka